onderzoekt wat de jeugd beweegt

blog

Bij OneTwentyone staan kinderen en jongeren centraal. Wat zij denken. Hoe zij de wereld zien. Waar zij behoefte aan hebben. Ik heb diverse artikelen geschreven voor kranten, tijdschriften en blogs. Hiernaast kunt u deze artikelen lezen.

OneTwentyone is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar deze doelgroep. Het resultaat is onmisbare informatie om u uw campagne, product of dienst succesvol te maken.

Lees hier meer over OneTwentyOne

blog

  • Home
  • Blog
  • Portfolio
  • Kennisdelen
  • Contact

blog

Bij OneTwentyone staan kinderen en jongeren centraal. Wat zij denken. Hoe zij de wereld zien. Waar zij behoefte aan hebben. Ik heb diverse artikelen geschreven voor kranten, tijdschriften en blogs. Hiernaast kunt u deze artikelen lezen.

OneTwentyone is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar deze doelgroep. Het resultaat is onmisbare informatie om u uw campagne, product of dienst succesvol te maken.

Lees hier meer over OneTwentyOne

  • 2020-05-15 11:16

    corona

    De blijvende positieve effecten van ‘corona-tijd’ volgens jongeren

    Voor jongeren zijn, net als voor vele van ons, de afgelopen weken verwarrend en intensief geweest. Dat heeft effect op jongeren in ontwikkeling. Welke precies zijn nog onduidelijk. Maar volgens een aantal jongeren die ik de afgelopen weken regelmatig sprak, zijn er ook blijvende positieve effecten. Die deel ik graag met jullie.
  • 2020-03-13 10:48

    Jongen blij

    Hoe praat je met kinderen over het coronavirus?

    Gesprekken worden steeds meer gedomineerd door corona. Kinderen die nog geen 8 jaar zijn, hebben moeite met het scheiden van fantasie en werkelijkheid. Weet jij wat jouw kind denkt of weet over corona?
  • 2020-02-23 11:00

    interviewen

    Zelf een kwalitatief (jongeren) onderzoek opzetten – interviewen (blogserie dag 7)

    Op dag 7 geef ik je een aantal tips voor het uitvoeren van het onderzoek. Waar kun je op letten als je de klantinterviews gaat houden? Het is hier belangrijk dat je je eigen stijl vindt en de tips kiest die passen bij jou. Oprechte nieuwsgierigheid naar de klant en wat hem of haar beweegt is de sleutel. Niet dat je alles volgens ‘het boekje’ doet.
  • 2020-02-21 10:12

    Persoonsgegevens klanten

    Zelf een kwalitatief (jongeren) onderzoek opzetten – privacy (blogserie dag 6)

    Welkom bij dag 6, ik bespreek hier een belangrijk punt. Cruciaal is dat je de privacy van je klanten waarborgt op een manier die passend is voor jouw organisatie.
  • 2020-02-21 10:00

    onderzoekslocatie

    Zelf een kwalitatief (jongeren) onderzoek opzetten – onderzoekslocatie (blogserie dag 5)

    Een belangrijk element voor het slagen van je onderzoek is dat de locatie passend is en prettig voor jezelf en voor de klanten. Op dag 5 geef ik tips over waar je op kunt letten bij het kiezen van een onderzoekslocatie.
  • 2020-02-20 09:26

    Topiclijst vragenlijst

    Zelf een kwalitatief (jongeren) onderzoek opzetten – topiclijst (blogserie dag 4)

    Dit is dag 4. Hier deel ik mijn tips en trucs voor het maken van een goede topiclijst. De hoofdvraag en bijbehorende subvragen zet je overzichtelijk in een topiclijst, ook wel gespreksleidraad of vragenlijst genoemd.
  • 2020-02-19 11:57

    respondenten werven

    Zelf een kwalitatief (jongeren) onderzoek opzetten – respondenten werven (blogserie dag 3)

    Welkom bij dag 3. Vandaag gaat het over een het selecteren en werven van de juiste respondenten/klanten voor je onderzoek.
  • 2020-02-18 11:49

    hoofdvraag formuleren

    Zelf een kwalitatief (jongeren) onderzoek opzetten – hoofdvraag en opzet (blogserie dag 2)

    Welkom bij dag 2. Vandaag ga ik in op de eerste stap bij het opzetten van kwalitatief onderzoek. Wat wil je weten en hoe krijg je het beste antwoord op deze vraag? 
  • 2020-02-17 12:35

    kwalitatief onderzoek opzetten dag 1

    Zelf een kwalitatief (jongeren) onderzoek opzetten – hoe doe je dat? (blogserie)

    In deze blog serie ga ik mijn kennis delen met betrekking tot het opzetten van kwalitatief onderzoek. Voor mensen die hun klant beter willen begrijpen. Jong en oud. Ik post zeven dagen lang elke dag een blogje.
  • 2019-09-27 09:11

    Onderzoekssprint groot

    Wat is een onderzoeksprint en wat kun je ermee?

    Inmiddels heb ik twee onderzoeksprints / research sprints begeleid. Voor twee heel diverse organisaties: de KRO-NCRV en YoungCapital. Ik merk dat mensen het nieuwsgierig zijn naar deze werkvorm. In deze blog vertel ik een aantal kernpunten over deze werkwijze. Het is namelijk niet voor iedere onderzoeksvraag of iedere organisatie geschikt. Wel voor die van jou?
  • 2019-02-28 15:37

    Focusgroep vierkant

    Impact van oprecht onderzoek op kwetsbare jongeren

    Eens in de zoveel tijd mag je een onderzoek uitvoeren voor een bijzondere organisatie met een wel heel bijzondere doelgroep...
  • 2018-07-12 13:22

    Vijf belangrijke trends marktonderzoekbranche in 2016

    Recruitingbureau Burtch Works doet elk jaar onderzoek waarin ze de status van het beroep van Marketing Research Professionals in de Verenigde Staten onderzoeken. Ik deel hier een aantal trends voor de marktonderzoekers branche.
  • 2018-06-12 13:25

    Wat financiële dienstverleners moeten weten over Generatie Y

    In dit artikel (op LinkedIn verschenen als driedelige serie) lezen jullie wat het meest recente Amerikaanse onderzoek ons leert over Millennials en Geld. Met name interessant voor financiele dienstverleners.
  • 2018-05-18 12:47

    De toekomst van kwalitatief onderzoek

    De komst van internet heeft het mogelijk gemaakt om op allerlei mogelijkheden gebracht met elkaar in gesprek te raken. Logisch dat deze methodes ook worden gebruikt in kwalitatief onderzoek. Maar verrijkt dit het onderzoek ook?
  • 2018-04-01 13:26

    Aandacht voor stem kinderen over onderwijs

    Wat een spannende weken waren het. Na een jaar lang hard werken met Marjolein en Nina was het dan eindelijk zover. We brachten de resultaten van ons onderzoek naar buiten...
  • 2018-03-18 12:45

    Wat yoga betekent voor tieners (en mij!)

    Ik reis duizenden kilometers, ontmoet honderden kinderen en jongeren en help tientallen klanten per jaar. Maar de laatste tijd merk ik dat dat niet genoeg is. Ik wil meer ...
  • 2018-02-18 12:44

    Hoger onderwijs is uit de tijd

    Universiteiten moeten studenten afleveren die kritisch en zelfstandig zijn, en die weten hoe ze een baan vinden. Dit artikel is gepubliceerd in Trouw op 17 april 2013.
  • 2018-01-18 12:43

    Wanneer nemen universiteiten hun verantwoordelijkheid

    Wanneer nemen universiteiten hun verantwoordelijkheid, schrijft Paulien Kreutzer eigenaar van onderzoeksbureau OneTwentyone, gespecialiseerd in onderzoek met kinderen en jongeren. Gepubliceerd in Nrc Next 05 maart 2013.
  • 2016-09-18 12:40

    gymzaal basisschool

    Pleidooi voor de vakleerkracht lichamelijke opvoeding

    Het leukste wat er is, is een dagje meelopen op een basisschool. Niet alleen omdat het nogal wat nostalgische gevoelens over je eigen jeugd in je losmaakt, vooral omdat je de kinderen ziet, ruikt en hoort. In hun eigen omgeving. Daar waar zij zich thuisvoelen. Gepubliceerd op nowitsourtime.nl
  • 2015-09-18 12:40

    Het puberbrein in jongerenonderzoek

    De kennis over pubers is niet alleen bij volwassenen inmiddels veel groter dan 10 jaar geleden maar ook bij de jongeren zelf. Laatst hoorde ik in mijn onderzoek een 15-jarige zeggen “Oh maar dat is logisch dat ik nog niet kan plannen. Dat ligt aan...
  • 2014-09-18 12:39

    Helikopterouders klein

    Luisteren, kijken en voelen: opvoeden anno 2012

    Een jongetje van anderhalf die van de crèche ‘nee’ moet leren zeggen. Assertiviteitstraining voor de allerkleinste. Een meisje van vier jaar dat op therapie gaat omdat ze ‘sociaal achterblijft’. Om mij heen hoor ik steeds vaker dit soort geluiden. Hoe komt dat?
  • 2013-11-26 12:37

    Lezen

    De kracht van de pen kan jongeren bezielen.

    Amerikaanse kansarme jongeren vonden zichzelf via schrijfles. Ze groeien als ze ervaren dat hun verhaal anderen inspireert. Ik zag een prachtige documentaire over de verandering die een aantal jongeren doormaakte door deze lessen. Gepubliceerd in Trouw.
  • 2012-01-27 12:35

    Games

    Leergames moeten nog veel leren

    Videospelletjes ondersteunen de intrinsieke motivatie van jongeren om zelf te leren. Logisch dat games hun weg naar het klaslokaal hebben gevonden. Maar gaming wordt op scholen nu nog te makkelijk ingezet. Dit artikel werd gepubliceerd in Fonk Magazine.
  • 2011-09-18 12:32

    Tekenen van angst? Helicopterouders

    Na een mooie introductie van de Helikopterouder wordt duidelijk aangegeven waarom het op sommige momenten laten falen van je kind zo slecht nog niet kan zijn. Harder in plaats van softer dan dus...Weerbaar kroost is immers beter dan weerloos en verwend.
  • 2010-09-18 12:29

    HR klein

    Vacature van de toekomst eye opener

    Gebaseerd op verschillende theorieën over het nieuwe werken deden Paulien Kreutzer, Xander Lub en Hanne Marckmann een creatief mini-onderzoek naar welke ingrediënten een vacature in de toekomst voor deze jonge groep nieuwe werknemers zou moeten bevatten. Gepubliceerd in EyE 3 2010.
  • 2009-10-05 12:21

    Babyboomer botst met generatie Y

    Dat oudere bestuurders het gedag van jonge werknemers vaak zien als respectloos en immoreel komt door onbegrip over hun motivaties, betogen Paulien Kreutzer e.a. Gepubliceerd in de Volkskrant.
  • 2008-11-20 12:17

    Kijk beter: Jongeren vinden seks wel bijzonder

    Als Andre Rouvoet beter naar de documentaire Sex Sells had gekeken, dan had hij gezien dat de ruige rappers, gewoon onzekere tieners zijn. Maar oprechte interesse voor jongeren is zeldzaam, betogen Paulien Kreutzer en Hanne Marckmann. Gepubliceerd in Volkskrant.