De blijvende positieve effecten van ‘corona-tijd’ volgens jongeren

School of life jongeren

Voor jongeren zijn, net als voor vele van ons, de afgelopen weken verwarrend en intensief geweest.

Om een paar dingen te noemen: wennen aan leren op afstand. Onzekerheid over je rechten en plichten met betrekking tot school. Hele dagen thuis zijn. Geen vrienden kunnen ontmoeten. Misschien in een onveilige thuissituatie zitten. Of dat zien bij een vriendin. Meer discipline en zelfredzaamheid moeten tonen. Heel weinig kunnen sporten. En ouders en broer(s) of zussen zitten ook hele dagen thuis. Dat heeft effect op jongeren in ontwikkeling.

Wat de effecten zijn van de ‘corona-tijd’ op onze jongeren zijn nog niet duidelijk. Maar volgens een aantal jongeren die ik de afgelopen weken regelmatig sprak, zijn er ook blijvende positieve effecten. Die deel ik graag met jullie.

  1. Ik heb andere vaardigheden geleerd. “Ik heb leren koken en strijken.”
  2. Ik heb leren plannen. “Ik had eens rustig de tijd om te kijken naar wat ik moet doen voor school in een week en na te denken hoe ik dat het beste kan doen.”
  3. Ik heb mezelf leren kennen. “Ik heb ook mezelf leren kennen. In een ‘normale’ week had ik altijd wel wat te doen. Ik vloog van school, naar sport en weer naar muziekles. Nu ben ik veel vaker me aan het vervelen en gewoon even aan het nadenken.”
  4. Ik heb meer inzicht in wat ik doe en waarom. “Ik ben me veel meer bewust van wat ik moet doen op een dag.”

Ik vroeg hen ook wat ze zouden willen dat blijft, na deze tijd. De jongeren hopen dat scholen hun lessen trekken uit deze periode en ‘leren’ breder gaan zien.  “Na de lock down hoop ik dat ze op school iets minder waarde hechten aan toetsen en meer aan andere dingen waar je van leert (projecten enz.)”

Mooi he? Laten we met elkaar ons best doen deze positieve effecten onderdeel te laten zijn van het ‘nieuwe normaal’.