Wat is een onderzoeksprint en wat kun je ermee?

Inmiddels heb ik twee onderzoeksprints / research sprints begeleid. Voor twee heel diverse organisaties: de KRO-NCRV en YoungCapital. Ik merk dat mensen nieuwsgierig zijn naar deze werkvorm. In deze blog vertel ik een aantal kernpunten over deze werkwijze. Het is namelijk niet voor iedere onderzoeksvraag of iedere organisatie geschikt. Wel voor die van jou?

Onderzoek als competentie

Onderzoek zou niet langer alleen een vak, maar ook een competentie moeten zijn, van iedere werknemer. Samen met KRO/NCRV heb ik een aanpak ontwikkelt die we “onderzoeksprint of research sprint” noemen. Een vorm van agile onderzoek waarin je met een team in een afgebakende periode probeert zoveel mogelijk inzichten te verzamelen. Het onderzoek is vooral kwalitatief; je gaat op zoek naar achterliggende drijfveren. Waarom mensen iets willen, doen of vinden. Wat drijft hen? Recent heb ik een Research Sprint bij YoungCapital gedaan.

Wat levert dat op?

Onderzoek helpt om focus te bepalen en om kansen te verkennen en concretiseren. Dat geldt zowel voor het vernieuwen van bestaande producten of concepten maar ook voor het ontwikkelen van nieuwe producten/concepten. Een onderzoeksprint levert strategische en operationele inzichten ter input voor marketing, content en uiteraard voor het ontwikkelen van nieuwe en aanscherpen bestaande van producten en diensten. Het is een energieke en uitdagende werkvorm die ook bijdraagt aan het beter samenwerken van collega’s. En dat ze elkaar makkelijker weten te vinden.

Is dat dan representatief?

Kenmerkend voor een onderzoeksprint is dat er veel kleine acties worden uitgezet, die zich richten op het vinden van een ‘kwalitatief’ antwoord op de vragen. Dit is niet per se representatief, maar geeft inzicht in achterliggende motivaties, behoeften en drijfveren van mensen. Omdat de acties door het (interdisciplinaire) sprint-team zelf zijn uitgevoerd, heeft iedereen feeling gekregen met de doelgroepen en is met name gewerkt aan het begrijpen van mensen.

Wat is jouw rol dan?

Ik werk binnen de sprint als onderzoekscoach en begeleider en werk nauw samen met een interne productowner aan de opzet en uitvoer van de sprint. Ik zit hiervoor tijdens de sprint meerdere dagen tussen de teams op kantoor. Ik help alle teams. Onder anderen met het houden van waardevolle interviews, hoe de doelgroep te benaderen, met het opstellen van een goede vragenlijst en de analyse.

Hoe werkt dat?

Na een meeting met de stakeholders van de sprint weten we wat de onderzoeksvraag is en wat de verwachtingen zijn. Daarna wordt een team samengesteld met diverse collega’s van verschillende plekken van de organisatie (qua functie en achtergrond). Na een kick-off meeting met het gehele team, waarin de subvragen worden bepaald, gaat iedereen direct aan de slag.

We werken met een fysiek en een online planningsbord waardoor iedereen van elkaar kan zien waar die mee bezig is. Ook hebben we gezamenlijke standups waarin iedereen kort verteld wat die gedaan heeft, wat die gaat doen en waar hij of zij eventueel hulp bij nodig heeft. De inzichten die we opdoen worden tijdens de sprint op de ‘Wall of Insights’ verzameld. Zo zien we onze kennis letterlijk groeien en ontwikkelen!

Doen in plaats van kijken

Uitgangspunt is dat het team zoveel mogelijk zélf onderzoek doet. Je maakt je de inzichten meer eigen wanneer je zelf probeert ‘je doelgroep’ te begrijpen ipv wanneer je een onderzoeksrapport leest dat in je mailbox of op je bureau verschijnt (en vaak weer verdwijnt). Dit zorgt ervoor dat het onderzoek lange tijd begrip in de drijfveren van de doelgroep biedt en inzichten geeft die toepasbaar zijn op diverse vraagstukken. En ook verlaagt het de drempel om zelf onderzoek te doen.

Voor wie is een Research Sprint geschikt?

Mijn ervaring is dat deze methode zowel voor commerciële als niet-commerciële organisaties succesvol kan zijn. Bijvoorbeeld voor;

  • Organisaties waar al doelgroepkennis intern aanwezig is maar niet op 1 centrale plek waardoor overzicht en echt begrip ontbreekt.
  • Organisaties waar verschillende afdelingen werken voor dezelfde doelgroep maar de collega’s niet vaak samen aan iets werken.
  • Organisaties waar allerlei uitdagingen en vragen zijn maar waar een samenhangende hoofdvraag ontbreekt.
  • Organisaties die geloven in ‘de doelgroep centraal stellen’ maar het lastig vinden contact met de doelgroep rondom vragen/uitdagingen te zoeken en te organiseren.
  • Organisaties die in korte tijd diepgaand inzicht willen krijgen in de doelgroep, hun wensen en behoeften en de pains en gains die daarbij horen.

 

Denk je na het lezen van deze blog dat een Research Sprint relevant is voor jouw onderzoeksvraag en bij jouw organisatie past of wil je meer weten? Ik praat er graag met je over.