De toekomst van kwalitatief onderzoek

Online communities, gesprekken via Skype met familie in het buitenland, een groep via Whatsapp voor de laatste roddels en twitter om gratis met de klantenservice van grote organisaties te communiceren. De komst van internet heeft het mogelijk gemaakt om op allerlei mogelijkheden gebracht met elkaar in gesprek te raken. Logisch dat deze methodes ook worden gebruikt in kwalitatief onderzoek. Maar verrijkt dit het onderzoek ook?

Ja, maar zie het vooral als een waardevolle aanvulling.

Gesprek met een klik

De basis voor goed inzicht in wat er in het hoofd van een mens omgaat, is het stellen van de juiste vragen in een gelijkwaardig en oprecht nieuwsgierig gesprek. Er moet een klik tot stand komen tussen de interviewer en de respondent en daarvoor moet de interviewer alle zintuigen inzetten, zó dat hij of zij de respondent zelfs kan ruiken.

Leer je klant kennen

Goed kwalitatief onderzoek maakt gebruik van de nieuwe digitale mogelijkheden en zet gesprekken op internet in om de impact van het onderzoek te versterken. Goed kwalitatief onderzoek biedt informatie die inspiratie en richting geeft aan de strategie van een organisatie, geeft een basis voor beslissingen over de toekomst van een merk of instelling en is de vertaling van de invloed van de klant. Daarom is kwalitatief onderzoek bij uitstel geschikt om de klant te leren kennen. Niet alleen met het hoofd, ook met het hart en de zintuigen.. Elk merk zou zich geregeld moeten afvragen: waar staan wij voor , wie is onze klant en wat willen wij bij hem of haar bereiken? Een goed kwalitatief onderzoek levert inzichten op waardoor duidelijk wordt hoe de klant het merk of de organisatie ziet en ervaart en hoe hij of zij daardoor benaderd wil worden.

Onderzoeker is adviseur

Daarom is een goede kwalitatief onderzoeker ook adviseur, die helpt de brug te slaan tussen het merk en de klant. Want een goede kwalitatief onderzoeker is een onafhankelijk persoon die met veel liefde en inzet van alle zintuigen werkt en voortdurende nieuwsgierig is naar het gedrag van mensen.

Kwalitatief onderzoek is here to stay!

OneTwentyone voert kwalitatief onderzoek uit. Wij bieden allerlei vormen aan, omdat elke onderzoeksvraag een eigen aanpak vergt.