Zelf een kwalitatief (jongeren) onderzoek opzetten – respondenten werven (blogserie dag 3)

Dag 3 – Respondenten selecteren en werven

Welkom bij dag 3. Vandaag gaat het over een het selecteren en werven van de juiste respondenten/klanten voor je onderzoek.

Begin op tijd met werven! Kun je gebruikmaken van een database met klantgegevens? Dat is mooi, zorg wel dat je goed weet of en hoe je hier gebruik van moet maken. Zie ook mijn blogje a.s. zaterdag over privacy.

6 tot 8 mensen is een mooi aantal voor een groepsdiscussie. Bij meer wordt t lastig om iedereen aan het woord te laten. Bij minder is het geen echte groepsdiscussie.

Let bij groepssamenstelling op een gedeelde levensfase. Iemand die op de basisschool zit, heeft een andere belevingswereld dan iemand op de middelbare school. Iemand die net werkt, beleeft zijn carrière anders dan iemand die al 20 jaar werkt. Dit geldt meestal ook voor verschillende opleidingsniveaus. Als er een gedeelde passie is voor het onderwerp dat onderzocht wordt; zoals bijvoorbeeld een sport zullen deze verschillen vermoedelijk voor een deel wegvallen.

Kun je jouw klanten belonen voor hun deelname aan het onderzoek? Mensen steken er tijd en energie in. Een cadeaubon of een tegoedbon voor jouw eigen diensten of producten zijn altijd leuk. Een handgeschreven bedankje waarderen mensen ook altijd zeer. 

Kwalitatief onderzoek is nooit representatief, dat is het doel ook niet. Het doel is achter behoeften en het hoe en wat achter gedrag komen door constant door te vragen. Zorg wel voor een zoveel mogelijk gemixte groep die je interviewt. Dus jongens en meiden, verschillende opleidingsniveaus, (Rand)stad en platteland, afkomst.

Als je de mensen hebt uitgenodigd, bevestig hen dan schriftelijk en bel hen een dag van tevoren op en stuur op de dag zelf nog een reminder. Vertel ook duidelijk hoelaat ze waar moeten zijn en stuur een routebeschrijving.

Wil of kun je het niet zelf doen? Er zijn ook bureaus die gespecialiseerd zijn in het werven en selecteren van respondenten voor onderzoek. Je moet dan natuurlijk wel goed weten wat voor ‘soort’ respondenten je nodig hebt.

Tot morgen voor dag 4 van mijn blog. Ik geef dan tips over het maken van een goede topiclijst. 

Ik besprak de afgelopen twee dagen al een aantal belangrijke onderwerpen voor het opzetten van een kwalitatief onderzoek. Gemist? Lees ze nog even: Dag 1. Inleiding: waarom deze blogs? Dag 2: hoofdvraag formuleren en vorm van onderzoek