Dag 1 – inleiding
In deze blog serie ga ik mijn kennis delen met betrekking tot het opzetten van kwalitatief onderzoek. Voor mensen die hun klant beter willen begrijpen. Jong en oud. Ik post zeven dagen lang elke dag een blogje. Vandaag dag 1.
Maar daar verdien je je geld mee als zelfstandige hoor ik u denken? Ja dat klopt. Ik doe het toch. Er is niet altijd budget om een externe onderzoeker, zoals ik, in te huren. Ik vind het heel erg belangrijk dat klanten altijd betrokken worden bij het ontwikkelen van een nieuwe dienst of een nieuw product. En het is cruciaal om bestaande diensten en producten te testen om te zorgen dat ze relevant zijn en blijven. En tot slot omdat het gewoon erg leuk is en gesprekken met klanten je met beiden benen op de grond zet. Voor jou is jouw organisatie het allerbelangrijkste, voor een klant een van de vele dingen die ze gebruiken of bekijken.
Een goede manier om te achterhalen wat wensen en behoeften zijn van jouw klant is kwalitatief onderzoek. Niets meer en niets minder dan echt in gesprek gaan met jouw klant. Typische onderzoeksvragen die passen bij een kwalitatief onderzoek zijn waarom en hoe? Als je wilt weten hoeveel en wanneer, dan kun je beter kiezen voor een kwantitatief onderzoek.
In deze blogserie bespreek ik zes onderwerpen, die ik publiceer in de komende zes dagen. Alle onderdelen zijn belangrijk voor je plan van aanpak. Door over deze onderdelen na te denken, maak je inzichtelijk voor jezelf wat er nodig is, hoeveel tijd dat kost en wat de kosten zijn. Hier kun je alle blogs, die gepubliceerd zijn, vinden.
dag 2 – hoofdvraag en vorm van onderzoek
dag 3 – respondenten selecteren en werven
dag 4 – maken van een topiclijst
dag 5 – locatie van het onderzoek
dag 6 – persoonsgegevens en privacy
dag 7 – tips voor het houden van een goed interview
Ik deel mijn kennis met jullie over een aantal belangrijke momenten in het opzetten van onderzoek. Uiteraard ben ik geen goeroe en is het zeker niet volledig. Het is juist ook belangrijk dat je je onderzoek persoonlijk maakt en dat doet wat voor jou werkt. Natuurlijk heb ik wel mijn 14 jaar lange ervaring hierin gestopt. Ook ik heb blunders gemaakt, nog steeds en dat zul jij ook doen. Maar dat maakt niet uit.
Onderzoek doen is vooral contact maken, erop uit gaan en durven vragen en onderzoeken wat er beter kan en anders. Om zo je producten en diensten nog relevanter, makkelijker en leuker te maken voor je klanten! Onderzoek stopt nooit. Let’s get started!
Morgen dag 2 van mijn blog; waarin ik inga op het formuleren van een onderzoeksvraag en kiezen van een passende vorm om jouw vraag te beantwoorden.