Recruitingbureau Burtch Works doet elk jaar onderzoek waarin ze de status van het beroep van Marketing Research Professionals in de Verenigde Staten onderzoeken. Het bureau zag het afgelopen jaar een aantal trends voor de marktonderzoekers branche in 2016 die ik graag met jullie deel. Ondanks dat ze geen uitspraken doen over de rol van ZZP’ers (een gemis wat mij betreft), zijn deze trends zeker ook gaande in Nederland.
2015 was een jaar van beweging. Veranderende economische omstandigheden en sterkte verandering in consumentengedrag zorgden voor disruptie op allerlei gebieden. Burtch Works ziet dat dit ook geldt voor het vak van Marketing Research / Marktonderzoek.
Behoeftes en gedrag van consumenten veranderen sterk. Dit is o.a. te zien in ander aankoopgedrag, een toenemende afhankelijkheid van technologie en trends in bijvoorbeeld gezondheid en wellness. Deze veranderingen hebben directe invloed op allerlei organisaties en dus ook op de marktonderzoekers die in deze organisaties werken.
Veel organisaties zijn in 2015 bezig geweest met het opnieuw inrichten van hun marktonderzoeksafdeling. Burtch Works ziet in de Verenigde Staten belangrijke veranderingen in met name de grootte en structuur van onderzoeksteams in bedrijven. Zij noemen de ontslagen, reorganisaties en overnames van de laatste jaren als oorzaak. Het goede nieuws: ze zien nog steeds een grote vraag naar marketing research professionals in de hele VS. Maar ze zien dat de aard van de vraag naar personeel anders is. Zij benoemen in hun artikel ‘2016 Trends to Watch in Marketing Research Hiring’ van 11 januari 2016 onderstaande trends voor 2016:
Trend 1 – Onderzoek in entertainment, technologie, games en e-commerce blijft groeien
Aan klantzijde zien ze dat de vraag naar marktonderzoekers in de entertainment industrie, technologie, games en e-commerce blijft groeien. Dit soort organisaties hebben de laatste tijd sterk geïnvesteerd in hun onderzoeksafdelingen. Burtch Works voorspelt dat deze markt de komende jaren blijft groeien. In deze groeiende industrieën zijn, zowel onderzoekers in de bedrijven als de HR-managers die de onderzoekers aannemen, toegewijd om intern sterke marktonderzoeksafdelingen op te zetten. De bedrijven hebben deze teams over het algemeen zo opgebouwd dat de onderzoeksteams ofwel zelf al het onderzoek kunnen doen of ze erg goed zijn in het aansturen van externe onderzoeksbureaus.
Trend 2 – De FMCG industrie doet minder onderzoek
De tweede trend gaat over de Fast Moving Consumer Good (FMCG) branche. Deze branche, van oudsher een heel belangrijke opdrachtgever in de onderzoekswereld, heeft momenteel moeite om te groeien. O.a. door eerder genoemd veranderend consumenten gedrag. Veel bedrijven in de FMCG hebben daarom te maken gehad met reorganisaties en ontslagen. Zij bieden over het algemeen de hoogste salarissen aan onderzoeksprofessionals en Burtch Works zag veel bedrijven genoodzaakt hun onderzoeks- en insightteams in 2015 in te krimpen. Waardoor veel van deze FMCG-gefocuste onderzoekers nu een baan zoeken. Deze professionals zijn gewend aan een relatief hoog salaris en sommige zullen overwegen om genoegen te nemen met een lager salaris in een nieuwe baan.
Trend 3 – Aan klantzijde worden jonge talenten aangenomen
Omdat veel bedrijven in 2016 hun eigen onderzoeksteams willen gaan versterken, lijkt het erop dat organisaties voor een andere strategie kiezen om hun interne teams op te bouwen. Zij nemen hiervoor junior talent. Jonge onderzoeksprofessionals die idealiter pas een aantal jaar ervaring hebben bij leveranciers; onderzoeksbureaus.
Burtch Works benoemen een aantal consequenties van deze verandering:
– Bedrijven gaan kosten besparen: starters met een paar jaar ervaring bij onderzoeksbureaus zijn gewend aan een lager salaris.
– Bedrijven willen hands-on onderzoekers: de veranderingen die veel organisaties hebben ondergaan, vragen om praktische en hands-on onderzoekers.
– De afwezigheid van jonge talenten binnen organisaties: omdat de meeste organisaties nooit eerder zelf jong talent aannamen, moeten ze voor jong talent bij de leveranciers zijn om hun teams aan te vullen.
– Er komen minder vacatures op hoog niveau: de kansen voor jong onderzoekstalent worden groter binnen organisaties terwijl de vacatures voor senior onderzoekers en teamleads schaarser worden binnen diezelfde organisaties. Dit zorgt ervoor dat veel senior onderzoekers juist overstappen naar onderzoeksbureaus of consultingbureau gaan.
Trend 4 – Onderzoeksbureaus moeten flexibel zijn om concurrerend te kunnen blijven
Aan leveranciers zijde zien ze dat zakelijke klanten een verregaande partnership eisen van onderzoeksbureaus. Ze moeten meedenken, maatwerk leveren en zeer flexibel zijn. Onderzoeksbureaus die zich meer richten op maatwerk en consultancy hebben daarom een grote voorsprong op grote traditionele onderzoeksbureaus. Het zijn de bedrijven die een versterking en toevoeging op de eigen onderzoeksteams van hun klanten realiseren die zullen groeien.
Trend 5 – Onderscheiden door nieuwe onderzoekstechnologieën en onderzoek op maat
Er zal ook in 2016 vraag zijn naar nieuwe onderzoekstechnologieën en methodes om insights te krijgen. Met het kunnen leveren van unieke technologie als virtual reality, eye tracking, online communities, mobiele oplossingen en kennis over sociale media zullen onderzoeksbureaus zich onderscheiden van de concurrenten. Leveranciers die zich blijven ontwikkelen, de laatste onderzoeksmethodes leveren, insight-programma’s aanbieden die echt op maat zijn en snelle praktische en werkbare resultaten opleveren zullen de onderzoeksbureaus zijn die blijven groeien. En dus diegene zijn die personeel blijven aannemen.
Welke trends zie jij, collega research professional, in Nederland terug?
De gehele studie is hier gratis te downloaden