Wat een spannende weken waren het. Na een jaar lang hard werken met Marjolein en Nina was het dan eindelijk zover. We brachten de resultaten van ons onderzoek naar buiten. In onze onderzoeksexpeditie gingen wij in gesprek met ruim 600 kinderen over onderwijs en leren. Daarnaast vulden nog eens 500 kinderen onze vragenlijst in.We hebben meer aandacht van de pers gekregen dan we vooraf hoopten. Niet voor ons. Maar omdat we het belangrijk vinden dat de stem van leerlingen zelf ook een rol speelt in de maatschappelijke discussie over hoe wij ons onderwijs kunnen verbeteren. Een van de onderwerpen daarin is hoe we school beter kunnen laten aansluiten bij de belevingswereld van kinderen en jongeren. Onderdeel daarvan is dat ook op school (digitale) apparaten onderdeel zijn van de middelen die een leraar kan gebruiken om zijn boodschap over te brengen.
Via OneTwentyone kun je het onderzoek digitaal gratis toegestuurd krijgen. In deze publicatie hoor en zie je de stem van kinderen ook letterlijk: in film- en geluidsfragmenten.
Ik werd als een van de onderzoekers van het Onderzoekscollectief Now It’s Our Time geïnterviewd op BNR Nieuwsradio: “Kinderen willen heel graag gehoord en gezien worden. Onze ervaring is dat er vaak óver hen gepraat wordt in plaats van mét.”
Kinderen van die leeftijd krijgen computers en het internet met de paplepel ingegoten, maar hoe ze nou precies met al die mogelijkheden om kunnen gaan, willen ze graag op school leren. Dat blijkt uit onderzoek van Onderzoekscollectief Now It’s Our Time (NIOT) en Kennisnet.
Betrouwbare info?
Paulien Kreutzer, onderzoeker van Now It’s Our Time, legt op BNR uit: “Kinderen willen heel graag gehoord en gezien worden. Onze ervaring is dat er vaak óver hen gepraat wordt in plaats van mét. Waar het kinderen om gaat, is dat ze graag willen leren hoe ze internet goed kunnen inzetten. Dat ze heel snel dingen kunnen opzoeken op de iPad wil nog niet zeggen dat ze heel veel inzicht hebben in wat betrouwbare informatie is, een goede bron.”
Ze geeft een voorbeeld: “In ons onderzoek zei een jongen: ‘Google gebruik ik ook. Maar ik kijk altijd naar de bovenste. Dat zijn de meest bekeken, dus ook de meest betrouwbare’.”
Samenwerking
Kreutzer zou graag zien dat ouders en scholen gaan samenwerken op dit vlak. “Juist ook omdat ze allebei hetzelfde doel hebben: dat kinderen zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Kinderen willen heel graag helpen en beseffen heel goed dat ouderen en leerkrachten niet zoals zij zijn opgegroeid met digitale apparaten.”
Ook het Jeugdjournaal maakte een item (en de vraag van de dag) naar aanleiding van de uitkomsten van ons onderzoek. Toch wel een kleine droom die waarheid werd voor ons 🙂